Ongelman ratkaisua kassalla:
Ongelma1: Kiireinen asiakas
Ratkaisu:
Ystävällinen, ripeä, tehokas kassatyöskentely.
Tarkkuutta ettei tule lisää työtä ts. tuhlaannu lisää asiakkaan aikaa.
Ongelma 2: Tyytymätön asikas
Ratkaisu:
Iloinen asenne, tee kaikkesi korjataksesi asiakkaan
asiointikokemus myönteiseksi, ota selvää miten voisit ratkaista asiakkaan
ongelman, tarvittaessa pyydä esimies paikalle. Keskity jokaiseen asiakkaaseen,
huomio heidät tervehtimällä ja hyvästelemällä sekä mahdollisuuksien mukaan
muutamalla ystävällisellä sanalla.
Ongelma 3: Palautus
Ratkaisu:
Ole selvillä oman kauppasi politiikasta, saako
kassa ottaa vastaan palautuksia vai tarvitseko esimiehen paikalle, tarjotaanko
vastaavaa tuotetta vai annetaanko rahat takaisin. Ole hyvin ystävällinen ja
ymmärtäväinen asiakkaan ongelmaan, pyydä kuitti ja selvitä palautuksen syy.
Ongelma 4: Pitkä jono
Ratkaisu:
Harjoittele ripeäksi, tee itsellesi selkeät
toimintamallit mm. tuotteiden rekisteröintiin, muovipussien avaukseen,
pakasteiden pussittamiseen ja rahastukseen, jotta aikaa ei kulu turhaan.
Ongelma 5: Toimimaton kortti
Ratkaisu:
Tunne laitteet, opettele esim. korttilaitteen
buuttaus sekä korttien haltuunotto ja tarvittaessa pyydä esimies paikalle.
Ongelma 6: Punnitsematon tuote
Ratkaisu:
Tilanteen ja asiakkaan mukaan tarjoudu käymään
punnitsemassa tuote. Ole perillä kauppasi tuotteista, jotta voit todella
nopeasti löytää oikean koodin ja punnita tuotteen.
Ongelma 7: Myymälä varkaus
Ratkaisu:
Ole valppaana, silmät auki varkaiden varalle, älä vaaranna itseäsi tai muita vaan hälytä apua, vartijat/esimies paikalle. Älä lähesty varkaita yksin, ellei
kyseessä ole esim. pikku lapsi. Esimiehen kanssa hälytetään poliisit paikalle.
Ongelma 8: Tyytymätön pomo
Ratkaisu:
Pyydä rakentavaa kritiikkiä ja yritä oppia
virheistäsi. Yleensä oikea asenne auttaa kaikkeen, kaiken muun voi oppia.
Ongelma 9: Epäily alaikäisyydestä
Ratkaisu:
Todella tarkkana ikärajojen kanssa. Papereita on
kysyttävä alkoholia ja tupakkaa ostettaessa, sekä rahapelejä tai pelikoneita
pelattaessa kun asiakas näyttää alle kolmekymppiseltä.
Ongelma 10: Koneelta tulee väärä hinta
Ratkaisu:
Ystävällisesti pyydä asiakasta odottamaan ja käy
tarkistamassa hinta hyllystä ja esim. tarjouslapusta/lehdestä. Korjaa
mahdollisesti väärä hinta manulaalisesti tai asiakkaan väärinkäsitys.
Ongelma 11: Kiukkuinen työkaveri
Ratkaisu:
Yritä luoda hyvää henkeä kollegoiden välillä.
Kyselkää kuulumisia ja tsempatkaa toisianne.
Ongelma 12: Apua kysyvä asiakas
Ratkaisu:
Kassa ei voi tietää kaikkea, mutta usein
asiakkaalle kassa on helpoimmin lähestyttävä henkilö. Tunne kauppasi, jotta
voit suullisesti ohjata asiakkaan oikeaan suuntaan, jos sinulla on mahdollisuus
ohjaa asiakas henkilökohtaisesti paikalle.
Ongelma 13: Rahastus
Ratkaisu:
Tarkkaa rahankäsittelyä, kunnioita asiakasta ja
hänen rahojaan, sekä työnantajasi rahoja. Älä levittele niitä ympäriinsä ja
noudata kauppasi käytäntöjä esim. turvalokeroiden käytön suhteen. Jos työhösi
kuuluu laske kassa tarkasti ennen ja jälkeen työvuorosi. Opettele tarkasti koneiden käyttö, jotta esim. korttien lukemisen kanssa ei tule ongelmia. Ole myös selvillä erilaisista tarjouskupongeista ja lahjakorteista, joita kaupassa voi tulla vastaan, sekä myös lounaskupongeista ja muista alennuksista, joita annetaan esim. henkilökunnalle. Nykyään melkein joka paikassa on käytössä bonus- tai kanta-asikaskortit.
Ongelma 14: Lisämyynti
Ratkaisu:
Vaikeaa muttei mahdotonta, usein asiakkaat ovat
kassalle tullessaan jo tehneet ostopäätöksensä, mutta esim. houkuttavilla
pikkuständeillä on mahdollista saada odottavat asiakkaat kiinnostumaan ja esim.
arpoja ja muita pikkutuotteita voi koittaa kysellä jos kiinnostusta löytyisi.
Ongelma 15: Muovipussit
Ratkaisu:
Avaa muovipussit, kysy aina haluaako asiakas
helposti rikkoutuvat tai pakastetuotteet pikkupussiin.
Ongelma 16: Ei asiakkaita
Ratkaisu:
Täytä hyllyjä, lisää muovipusseja, siivoa hihnoja
ja kassojen ympärystä. Älä ikinä lähde kauas kassalta, jotta asiakkaat
huomaavat sinut helposti ja sinä heidät.
Ongelma 17: Helposti rikkoontuvat tuotteet
Ratkaisu:
Laita hihnalla sivuun, pois painavien tuotteiden
alta, kysy haluaako asiakas muovipussiin.
Ongelma 18: Viivakoodia tunnisteta
Ratkaisu:
Naputtele käsin, jos ei onnistu, soita osastolle tai
käy itse tarkistamassa hinta ja syötä hinta käsin koodilla.
Ongelma 19. Pilaantunut tuote
Ratkaisu:
Kirjaa hävikkiin ja tarjoa asiakkaalle mahdollisuus
tuoreeseen vastaavaan tuotteeseen.
Ongelma 20: Humaltunut/kummallisesti käyttäytyvä asiakas
Ratkaisu:
Humaltuneelle henkilölle ei myydä alkoholia. Jos et ole varma henkilön tilasta, esim. jotkut sairaudet voivat tehdä käytöksestä kummallista, käytä harkintaa ja kohtaa asiakas hyvin kohteliaasti. Huumausaineiden alaiset henkilöt voivat olla vaarallisia, ja kuten varkaidenkin kanssa, älä ikinä vaaranna omaa tai jonkun muun henkeä, vaan mielummin anna vaaran tuottavalle henkilölle mitä hän haluaa ja raportoi tilanne mahdollisimman nopeasti esimiehelle, vartijalle ja poliisille.
Ongelma 21: Kyrsiintyminen työhön
Ratkaisu:
Katsele työtäsi arvostavin silmin, näe miten voit
antaa jokaiselle asiakkaalle mukavan kohtaamisen, vaikka vain puolen minuutin
ajaksi. Keskity positiivisiin juttuihin, ota kurjista kohtaamisista opiksesi sen mitä voi ja unohda muut. Yhtäkkiä huomaat miten saat positiivista palautetta takaisin. Ole ylpeä
siitä mitä teet ja pidä yllä hyvää fiilistä työkavereidesi kesken. Kerro
esimiehellesi valmiudestasi uusiin haasteisiin.
Lähteet:
omat kokemukset, http://www.k-citymarket.fi/K-citymarket/Tyopaikat/Tutustu-tyotehtaviimme/, http://www.lahikauppa.fi/fi/tyopaikat/millaisia-toita-tarjolla/
Lähteet:
omat kokemukset, http://www.k-citymarket.fi/K-citymarket/Tyopaikat/Tutustu-tyotehtaviimme/, http://www.lahikauppa.fi/fi/tyopaikat/millaisia-toita-tarjolla/
Aivan huiput ohjeet ja kekseliäs lähestymistapa käsitellä tätä aihetta. Tämä lähtee suosituksena luettavaksi myös muille!
VastaaPoista