perjantai 29. maaliskuuta 2013

Ohjeita kaupan kassalle


Ongelman ratkaisua kassalla:




 Ongelma1: Kiireinen asiakas



Ratkaisu: 

Ystävällinen, ripeä, tehokas kassatyöskentely. Tarkkuutta ettei tule lisää työtä ts. tuhlaannu lisää asiakkaan aikaa.

Ongelma 2: Tyytymätön asikas


Ratkaisu: 

Iloinen asenne, tee kaikkesi korjataksesi asiakkaan asiointikokemus myönteiseksi, ota selvää miten voisit ratkaista asiakkaan ongelman, tarvittaessa pyydä esimies paikalle. Keskity jokaiseen asiakkaaseen, huomio heidät tervehtimällä ja hyvästelemällä sekä mahdollisuuksien mukaan muutamalla ystävällisellä sanalla.

Ongelma 3: Palautus

Ratkaisu: 

Ole selvillä oman kauppasi politiikasta, saako kassa ottaa vastaan palautuksia vai tarvitseko esimiehen paikalle, tarjotaanko vastaavaa tuotetta vai annetaanko rahat takaisin. Ole hyvin ystävällinen ja ymmärtäväinen asiakkaan ongelmaan, pyydä kuitti ja selvitä palautuksen syy.

Ongelma 4: Pitkä jono


Ratkaisu: 

Harjoittele ripeäksi, tee itsellesi selkeät toimintamallit mm. tuotteiden rekisteröintiin, muovipussien avaukseen, pakasteiden pussittamiseen ja rahastukseen, jotta aikaa ei kulu turhaan.

Ongelma 5: Toimimaton kortti

Ratkaisu: 

Tunne laitteet, opettele esim. korttilaitteen buuttaus sekä korttien haltuunotto ja tarvittaessa pyydä esimies paikalle.

Ongelma 6: Punnitsematon tuote

Ratkaisu: 

Tilanteen ja asiakkaan mukaan tarjoudu käymään punnitsemassa tuote. Ole perillä kauppasi tuotteista, jotta voit todella nopeasti löytää oikean koodin ja punnita tuotteen.

Ongelma 7: Myymälä varkaus


Ratkaisu: 

Ole valppaana, silmät auki varkaiden varalle, älä vaaranna itseäsi tai muita vaan hälytä apua, vartijat/esimies paikalle. Älä lähesty varkaita yksin, ellei kyseessä ole esim. pikku lapsi. Esimiehen kanssa hälytetään poliisit paikalle.

Ongelma 8: Tyytymätön pomo

Ratkaisu: 

Pyydä rakentavaa kritiikkiä ja yritä oppia virheistäsi. Yleensä oikea asenne auttaa kaikkeen, kaiken muun voi oppia.

Ongelma 9: Epäily alaikäisyydestä


Ratkaisu: 

Todella tarkkana ikärajojen kanssa. Papereita on kysyttävä alkoholia ja tupakkaa ostettaessa, sekä rahapelejä tai pelikoneita pelattaessa kun asiakas näyttää alle kolmekymppiseltä.

Ongelma 10: Koneelta tulee väärä hinta


Ratkaisu:

 Ystävällisesti pyydä asiakasta odottamaan ja käy tarkistamassa hinta hyllystä ja esim. tarjouslapusta/lehdestä. Korjaa mahdollisesti väärä hinta manulaalisesti tai asiakkaan väärinkäsitys.

Ongelma 11: Kiukkuinen työkaveri


Ratkaisu: 

Yritä luoda hyvää henkeä kollegoiden välillä. Kyselkää kuulumisia ja tsempatkaa toisianne.

Ongelma 12: Apua kysyvä asiakas

Ratkaisu:

 Kassa ei voi tietää kaikkea, mutta usein asiakkaalle kassa on helpoimmin lähestyttävä henkilö. Tunne kauppasi, jotta voit suullisesti ohjata asiakkaan oikeaan suuntaan, jos sinulla on mahdollisuus ohjaa asiakas henkilökohtaisesti paikalle.

Ongelma 13: Rahastus


Ratkaisu: 

Tarkkaa rahankäsittelyä, kunnioita asiakasta ja hänen rahojaan, sekä työnantajasi rahoja. Älä levittele niitä ympäriinsä ja noudata kauppasi käytäntöjä esim. turvalokeroiden käytön suhteen. Jos työhösi kuuluu laske kassa tarkasti ennen ja jälkeen työvuorosi. Opettele tarkasti koneiden käyttö, jotta esim. korttien lukemisen kanssa ei tule ongelmia. Ole myös selvillä erilaisista tarjouskupongeista ja lahjakorteista, joita kaupassa voi tulla vastaan, sekä myös lounaskupongeista ja muista alennuksista, joita annetaan esim. henkilökunnalle. Nykyään melkein joka paikassa on käytössä bonus- tai kanta-asikaskortit.

Ongelma 14: Lisämyynti


Ratkaisu: 

Vaikeaa muttei mahdotonta, usein asiakkaat ovat kassalle tullessaan jo tehneet ostopäätöksensä, mutta esim. houkuttavilla pikkuständeillä on mahdollista saada odottavat asiakkaat kiinnostumaan ja esim. arpoja ja muita pikkutuotteita voi koittaa kysellä jos kiinnostusta löytyisi.

Ongelma 15: Muovipussit


Ratkaisu: 

Avaa muovipussit, kysy aina haluaako asiakas helposti rikkoutuvat tai pakastetuotteet pikkupussiin.

Ongelma 16: Ei asiakkaita


Ratkaisu:

 Täytä hyllyjä, lisää muovipusseja, siivoa hihnoja ja kassojen ympärystä. Älä ikinä lähde kauas kassalta, jotta asiakkaat huomaavat sinut helposti ja sinä heidät.

Ongelma 17: Helposti rikkoontuvat tuotteet


Ratkaisu: 

Laita hihnalla sivuun, pois painavien tuotteiden alta, kysy haluaako asiakas muovipussiin.

 Ongelma 18: Viivakoodia tunnisteta


Ratkaisu:

Naputtele käsin, jos ei onnistu, soita osastolle tai käy itse tarkistamassa hinta ja syötä hinta käsin koodilla.

Ongelma 19. Pilaantunut tuote


Ratkaisu:

 Kirjaa hävikkiin ja tarjoa asiakkaalle mahdollisuus tuoreeseen vastaavaan tuotteeseen.


Ongelma 20: Humaltunut/kummallisesti käyttäytyvä asiakas

Ratkaisu:

Humaltuneelle henkilölle ei myydä alkoholia. Jos et ole varma henkilön tilasta, esim. jotkut sairaudet voivat tehdä käytöksestä kummallista, käytä harkintaa ja kohtaa asiakas hyvin kohteliaasti. Huumausaineiden alaiset henkilöt voivat olla vaarallisia, ja kuten varkaidenkin kanssa, älä ikinä vaaranna omaa tai jonkun muun henkeä, vaan mielummin anna vaaran tuottavalle henkilölle mitä hän haluaa ja raportoi tilanne mahdollisimman nopeasti esimiehelle, vartijalle ja poliisille.

Ongelma 21: Kyrsiintyminen työhön


Ratkaisu: 

Katsele työtäsi arvostavin silmin, näe miten voit antaa jokaiselle asiakkaalle mukavan kohtaamisen, vaikka vain puolen minuutin ajaksi. Keskity positiivisiin juttuihin, ota kurjista kohtaamisista opiksesi sen mitä voi ja unohda muut. Yhtäkkiä huomaat miten saat positiivista palautetta takaisin. Ole ylpeä siitä mitä teet ja pidä yllä hyvää fiilistä työkavereidesi kesken. Kerro esimiehellesi valmiudestasi uusiin haasteisiin.


Lähteet: 
omat kokemukset, http://www.k-citymarket.fi/K-citymarket/Tyopaikat/Tutustu-tyotehtaviimme/http://www.lahikauppa.fi/fi/tyopaikat/millaisia-toita-tarjolla/


1 kommentti:

  1. Aivan huiput ohjeet ja kekseliäs lähestymistapa käsitellä tätä aihetta. Tämä lähtee suosituksena luettavaksi myös muille!

    VastaaPoista