torstai 28. maaliskuuta 2013

Mystery shopping







Otin näkökulmaksi Mystery shopping-tehtävään tuotteen palautuksen, sillä olen juuri ostanut Prismasta henkilö vaa’an joka ei toimi. Prisman nettisivuilla luvataan:

1 Prisma on edullinen perhemarket                     
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan elintarvike- ja päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismasta löytyy kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita.  Myymälöiden valikoimissa on noin 11 000 – 20 000 päivittäistavaratuotetta, ja kaikkien tuotteiden määrä on keskimäärin 60 000.
Prisman toiminta on suunniteltua sinua varten.  Myymälään tuleminen ja liikkuminen myymälässä on tehty helpoksi. Toimipisteemme sijaitsevat keskeisillä paikoilla, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Pysäköintitilaa on runsaasti. Isot ja selkeät myymälät, laaja valikoima, opasteet ja esillepano tekevät ostosmatkastasi helpon ja mukavan. Myymälöiden yhteydessä on usein myös erikoisliikkeitä ja muita oheispalveluja kuten ravintola, kahvila, polttoainepalvelu tai puutarhamyymälä. Jokaisessa Prismassa on lisäksi asiakaspalvelupiste, jossa voit hoitaa esimerkiksi asiakasomistajuuteen ja S-pankin asiakkuuteen liittyviä asioita.
2 Palvelu
Tuotteiden takuu- ja huoltoasioissa ota yhteyttä sen Prisman infoon, josta olet ostanut tuotteen. Ole hyvä ja ota tuotteen takuukuitti mukaan. Prismassa on asiakaspalvelupiste, Prisman info, jossa voit hoitaa asiakasomistaja- ja S-pankkiasioita.
Asiakas voi halutessaan vaihtaa tai palauttaa Prismasta ostamansa, käyttämättömän ja myyntikelpoisen tuotteen 14 vrk:n sisällä ostamisesta mihin tahansa Prisma-ketjun yksikköön, mikäli kyseinen tuoteryhmä on tämän Prisman valikoimissa. Poikkeuksena ovat aletavarat sekä tuotteet, joita ei hygieniasyistä tai alan tavan mukaan voida vaihtaa (esim. alusvaatteet, sävytetyt maalit).
Palautukset hoidetaan Prisman neuvonnassa. Ole hyvä ja ota kuitti mukaan.

Eli ei oikeastaan luvata mitään tarkkaa palautuksesta, katsotaan kuitenkin mitä tapahtuu...

Parkkipaikat olivat täyteläiset, paikkoja on runsaasti mutta myös asiakkaita, sillä parkkipaikat ovat koko Sellon asiakkaiden käytössä.

Myymälä on iso. Selkeyttä on minun vaikea arvioida, jo kauan kaupassa asioineena, mutta siinä voisi olla parantamisen varaa, ensikertalaisen silmin ajatellen Valikoima on laaja ja opasteita on löytyy kartan ja hyllynumeroiden sekä ruokaryhmien nimikylttien muodossa. Esillepanoja on kiitettävästi ja erilaisille asiakkaille on erilaisia huokuttimia, aleja niistä kiinnostuneille, uutuksia ja erikoistuotteitta löytyy runsaasti kokeilemisen intoisille, sekä tietysti tutut ja turvalliset perustuotteet ruutineiden sujuvuutta arvostaville.Siisteydessä on parantamisen varaa ja käytäviä tukkivat myyjät isoine rullakkoineen ja kärryineen, joista tavaraa hyllyttävät.

Itse suunnistin kuitenkin suoraan Info-pisteeseen, sillä asiointini syynä oli tuotteen, henkilövaa’an palautus. Olin sen edellisellä viikolla kyseisestä Prismasta ostanut, mutta tuote ei koskaan lähtenyt toimimaan.

Info-piste oli ystävällinen ja asiallinen, (tosin ruuhkainen ja jouduin jonottamaan)mutta totesi olevansa kykenemätön tekemään asialle mitään ja lähetti minut osastolle, josta kyseinen tuote on hankittu.


Osastolta löytyi myyjä, joka otti asian heti käsittelyynsä. Tutki tuotteen, huomasi ettei toimi ja kysyi heti haluanko rahat takaisin vai uuden tuotteen. Halusin rahat takaisin, pettyneenä tuotteeseen. Yllätyksekseni myyjä ei edes yrittänyt tarjota minulle uutta vastaavaa tuotetta tai muuta, vaan suoraan täytti lomakkeen, jolla kuulema saisin rahat takaisin info-tiskiltä. Myyjä siis ei ehkä ollutkaan niin paljon myyjä kuin asiakaspalvelija. Asiakaspalvelun hoiti hyvin mutta mitään ei minulle kyllä myyty. Tässähän oli ollut hyvä tilaisuus yrittää myydä vaikka kalliimpi malli, tai ainakin vakuuttaa ottamaan tuote tilalle.


Ja niinpä palasin taas tutulle Info-tiskille, jos minulle ystävällisesti annettiinkin rahat takaisin.Rahoja kohdeltiin kunnioittavasti, ne laskettiin minulle käteen, tarkistaen oikean määrän ja minulta otettiin allekirjoitus sekä puhelinnumero.

Prisman nettisivujen lupaukset suurin piirtein toteutuivat. Palautus kuittia vastaan toimi moitteettomasti, tosin olikohan tarpeellista juoksuttaa minua osaston ja infopisteen välillä vai olisiko info-piste voinut tosiaan hoitaa koko asian. Jos minulla olisi ollut kova kiire, olisin ehkä hieman harmistunut tästä edes takaisin viipottamisesta.

Prisman nettisivuilla annetaan kuva ja lupaus koko perheen edullisesta hypermarketista, josta samalla ostosreissulla löytyy kaikki tarvittava. Tämä lupaus täyttyy mukavasti, Prisma on edullinen ja valikoima on laaja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti