Vertaa
keskenään kahta:
-Päivittäistavarakauppaa
K-Supermarket,
Kilo
|
K-Supermarket,
Konala
|
Logistiikka-
Keskon keskitetty logistiikka järjestelmä keskustukkuineen
Tietojärjestelmät-
Ketjun keskitetysti suunnitellut ja organisoidut järjestelmät sekä
kanta-asiakasrekisterit
Ostaminen-
Suuri ketju takaa hyviä hankintahintoja suurilla voluumeillä
Kilpailuvaltit:
-palvelut
-kauppapaikka
Haettu
mielikuva:Hyvän perusvalikoiman lähikauppa. Selkeä pohjainen pikkukauppa,
josta on helppo nopeasti hakea tarvitsemansa. Valikoimaa pyritään pitämään
mahdollisimman laajana, joskin tärkeämpää on olla lähellä asiakkaita.Lisäpalveluina
veikkauksen lisäksi mm. matkakorttien lataus, jotta lähialueen ihmiset
voisivat hoitaa mahdollisimman paljon yhdellä käynnillä.
Hintamielikuvaa
yritetään luoda edullisemmaksi tarjouksilla ja pirkka-tuotteilla.
|
Logistiikka-
Keskon keskitetty logistiikka järjestelmä keskustukkuineen
Tietojärjestelmät-
Ketjun keskitetysti suunnitellut ja organisoidut järjestelmät sekä
kanta-asiakasrekisterit
Ostaminen-
Suuri ketju takaa hyviä hankintahintoja suurilla voluumeillä
Kilpailuvaltit:
-tuotevalikoima
-palvelu
Haettu
mielikuva: Laajan valikoiman omaava, henkilökohtaiseen palveluun erikoistunut
kauppa, johon kannattaa tulla kauempaakin. Löytyy myös erikoistuotteita ja
kauppias mielellään laajentaa valikoimaan asiakkaiden toivoiden mukaan. Myyjiä
ja henkilökuntaan kannustetaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun, sekä mm.
sushi-keittiö ja liha-valikoimat ovat erityisluokkaa.
Hintamielikuvaa
yritetään luoda edullisemmaksi tarjouksilla ja pirkka-tuotteilla.
|
On mielenkiintoista havaita että kahden lähes samanlaisen kaupan välilläkin on eroja. Kilon K-marketissa on saatavilla päivittäistavaroiden lisäksi myös perinteiseen kauppaan kuulumattomia palveluita. Varmasti molemmilla ratkaiseva kilpailukeino on sijainti eli kuinka hyvin kauppa pystyy tavoittavaan ja tyydyttämään lähialueen asukkaiden tarpeet
VastaaPoista