tiistai 29. tammikuuta 2013


Vertaa keskenään kahta:
-Päivittäistavarakauppaa

K-Supermarket, Kilo
K-Supermarket, Konala
Logistiikka- Keskon keskitetty logistiikka järjestelmä keskustukkuineen
Tietojärjestelmät- Ketjun keskitetysti suunnitellut ja organisoidut järjestelmät sekä kanta-asiakasrekisterit
Ostaminen- Suuri ketju takaa hyviä hankintahintoja suurilla voluumeillä

Kilpailuvaltit:
-palvelut
-kauppapaikka

Haettu mielikuva:Hyvän perusvalikoiman lähikauppa. Selkeä pohjainen pikkukauppa, josta on helppo nopeasti hakea tarvitsemansa. Valikoimaa pyritään pitämään mahdollisimman laajana, joskin tärkeämpää on olla lähellä asiakkaita.Lisäpalveluina veikkauksen lisäksi mm. matkakorttien lataus, jotta lähialueen ihmiset voisivat hoitaa mahdollisimman paljon yhdellä käynnillä.

Hintamielikuvaa yritetään luoda edullisemmaksi tarjouksilla ja pirkka-tuotteilla.
Logistiikka- Keskon keskitetty logistiikka järjestelmä keskustukkuineen
Tietojärjestelmät- Ketjun keskitetysti suunnitellut ja organisoidut järjestelmät sekä kanta-asiakasrekisterit
Ostaminen- Suuri ketju takaa hyviä hankintahintoja suurilla voluumeillä

Kilpailuvaltit:
-tuotevalikoima
-palvelu

Haettu mielikuva: Laajan valikoiman omaava, henkilökohtaiseen palveluun erikoistunut kauppa, johon kannattaa tulla kauempaakin. Löytyy myös erikoistuotteita ja kauppias mielellään laajentaa valikoimaan asiakkaiden toivoiden mukaan. Myyjiä ja henkilökuntaan kannustetaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun, sekä mm. sushi-keittiö ja liha-valikoimat ovat erityisluokkaa.


Hintamielikuvaa yritetään luoda edullisemmaksi tarjouksilla ja pirkka-tuotteilla.

1 kommentti:

  1. On mielenkiintoista havaita että kahden lähes samanlaisen kaupan välilläkin on eroja. Kilon K-marketissa on saatavilla päivittäistavaroiden lisäksi myös perinteiseen kauppaan kuulumattomia palveluita. Varmasti molemmilla ratkaiseva kilpailukeino on sijainti eli kuinka hyvin kauppa pystyy tavoittavaan ja tyydyttämään lähialueen asukkaiden tarpeet

    VastaaPoista